tisdag 17 september 2013

Från B till A

Jag hade i uppgift at föra ett argumentarenade inlägg igår. Inför hela klassen, vilken består av folk jag inte hade sett förut eftersom jag läser på distans. Jag var så nervös! Har gråtit floder över denna uppgift!
Jag valde dock ett ämne som ligger mig varm och hjärtat, nämligen huruvida man bör medicinera barn med NPF (neuropsykiatriska funktionshinder), men att tala inför grupp alltså... Fy!
Men det gick så otroligt bra! Jag tyckte det kändes riktigt bra medan jag pratade, men var orolig över att jag inte hade ett tillräckligt långt inlägg. Hade jag bara svamlat?, funderade jag över efteråt.
Sen vart vi inkallade en och en och fick höra lärarens åsikter om vad som var bra och vad som var dåligt.
Hon hade ingenting att anmärka på, det var ett perfekt anförande!! Ett A!!!
Och det märkliga är att jag gillade att stå där och prata! Jag älskar ju att få använda mig av språket, i alla sammanhang.
Ju mer jag läser den här kursen, svenska, så inser jag att det är språket jag ska jobba med. Det känns självklart att jag ska bli språkvetare!
Och eftersom jag känner att det är roligt att studera för första gången i mitt liv, så ska det nog gå vägen, även om det kommer ta tid.
Ni förstår inte vilken revanch detta är för en ädelgas (ädelgaserna har fått sitt namn av sin stora tröghet att reagera) som mig! JAG KAN, JAG OCKSÅ! Till min mattelärare från högstadiet skulle jag vilja säga: "Nej, jag är inte dum i huvudet, tackar som frågar!!"

Uppdatering på dagisfronten:
Biten i kinden, men vid gott mod.
Han älskar dagis!! Blir aldrig ledsen längre, och jag får slita ut honom från gården på eftermiddagen!!
Känns så bra!! Då kan jag ju koppla av och ägna mig åt pluggandet.

By the way:

Jag tror jag har kommit på något nytt.
Varje gång jag lagar mat, vilket jag endast ägnat mig åt i ca 20 månader, så kör det ihop sig.
Matlagning, ADHD-style är inte alltid enkelt vill jag tala om.
Häromdagen skulle jag laga kyckling med massor med grönsaker och jordnötssmör och kokosmjölk och grejer.
I alla fall, jag läser ju receptet som jag antar att det är meningen att man ska göra.
"Skär alla grönsaker i små bitar och stek dom."
Ju, det var ju inte rocket science direkt. Lade ner mycket möda på att få alla bitar lika stora och så.
Slängde ner allt i wok-pannan och stekte och stekte, så himla bra.
Sen återvänder jag till receptet:
"Skär kycklingen i små bitar och stek den."
WTF, nu var ju grönsakerna redan klara!!
Vem fan skulle hålla kolla på bambuskotten och hans vänner medan jag umgicks med kycklingen nu då?
Hade det inte kunnat stå:
"Skär alla grönsaker i små bitar MEN stek dom inte förens du har skurit upp kycklingen, plockat fram jordnötssmöret, skakat kokosmjölken, letat upp tandoori-kryddan i skafferiet, tappat bort jordnötssmöret och skurit dig i tummen."???
I alla fall, det jag har kommit på är att när det står "för 4 pers." så menas det ju så klart att det krävs 4 pers för att laga den förbannade rätten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar