torsdag 10 mars 2011

Arga Snickaren - Arga Natalie

Tittade på Arga Snickaren på TV igår och snacka om att jag blev förbannad.
I programmet var det en kille med diagnosen ADD, han kunde inte göra någonting pga sitt funktionshinder.
Blir så arg på människor som gömmer sig bakom sitt handikapp!
Tänk om jag skulle sätta mig ner och säga: Tyvärr jag kan inte göra någonting mer för jag har ADD.
Det funkar ju inte.
Killen vart arg när Arga Snickaren ifrågasatte att han skyllde allt på ADD:n, då säger han att så skulle man aldrig säga till någon som är rullstolsburen.
Men nog fan kan man begära att en rullstolsburen ska göra det den kan göra efter sina förutsättningar, och detsamma gäller för ADD/ADHD.
Bara ren jävla lathet att skylla på ett handikapp på det viset. dessutom ger det en dålig bild av ADD/ADHD. Att vi skulle vara lata människor som inte är kapabla till särskilt mycket.
Själv jobbar jag heltid, lyckas sköta ett hem och ska bygga hus och jag ser inga hinder till att jag inte ska klara av det.
Nej, skärpning, har man väl fått en diagnos är det bara att börja jobba med det, för världen ändrar sig inte bara för att man har ADD/ADHD/DAMP eller vad det nu kan vara.
Men får helt enkelt anpassa sig till omvärlden så gott det går!
Tack och godnatt!


3 kommentarer:

  1. Helt rätt. Bra sagt och man skapar bara sina egna hinder i livet. Sett folk utan armar o ben göra saker som ska anses vara omöjliga.. Renovera ett hus hade vart en barnlek för dom..

    SvaraRadera
  2. Blir ganska rädd när jag läser ditt inlägg. Alla människor är olika, även inom olika diagnoser. ADD/ADHD kan ofta se ut som lathet men det är en grov missuppfattning som enbart skadar och bidrar till att folk mår dåligt. Bara för att du klarar av ditt liv innebär inte att andra gör det. Jag har själv ADD och vissa saker fungerar utmärkt medan andra vardagliga sysslor kan sätta mig helt ur spel. Det är fan i mig inte lathet, det är ett funktionshinder. Bara för att vissa personer i rullstol kan prestera som gudar i paralympics betyder inte att alla har samma möjlighet. Empati? Nähä.. slipp då.

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte om du såg programmet som jag skrev om. Jag har full förståelse för att man inte klarar av saker pga av sitt handikapp. Tro mig, jag har massa saker som jag inte klarar av. Snabba förändringar, nya människor och en uppsjö med andra saker.
    Men den här killen kunde inte göra n-å-g-o-n-t-i-n-g...
    Han kunde typ inte ens spika upp en tavla.
    Och ok, om han tycker det är svårt att ta tag i saker. Men då får man se till att man får hjälp med det. Det går inte att bara sätta sig ner och säga: Jag har ett handikapp, det går inte.
    Och inte behöver du bli rädd eller! :-) Jag har jobbat med min diagnos hela mitt liv, även innan jag visste att jag hade en.
    Och jag VET att det går att göra förändringar.
    Jag är diagnostiserad med grav ADD, men jag har jobbat och jobbat så idag är det knappt märkbart.
    Och jag menar absolut inte att ADHD/ADD eller någon annan diagnos är lathet, för tro mig den vanföreställningen har jag fått brottas med själv.
    Jag menar att det är lathet att gömma sig bakom diagnosen istället för att iallafall försöka.
    Hoppas du tittar förbi i bloggen för att se detta svar.
    Och du är välkommen att följa bloggen då jag med jämna mellanrum tar upp just detta. MvH

    SvaraRadera