tisdag 20 november 2012

Advent

Vad är det för fel på svenskarna egentligen?
Enligt skollagen så får man inte fira advent i skolan längre.
Det är ju löjligt!!
Bara för att det finns elever som inte har den religionen?
Och?
Vi befinner oss ju faktiskt i Sverige och VI har den religionen!!
Om det nu finns personer med annan religion som anser att det vore sååå hemskt att
ta del av en svensk tradition, ja då kanske skolan kan fixa
så de slipper gå till kyrkan.
De kan ju få ha vanlig lektion som vanligt då.
Om vi ska hålla på och fjanta på det här viset,
då kan vi ju lika gärna lägga ner varenda religion i hela världen.
Aldrig att ett muslimskt folk skulle avsäga sig sina traditioner
bara för att det hade blivit väldigt många svenskar i det landet.
Och varför skulle dom? Det är ju deras förbannade rätt att fira sina högtider.
Jag har ingenting emot att någon med en annan religion firar sin högtid,
så låt mig för fan fira min.
Och diskutionen om hurvida vi då skulle fira alla religioners högtid i skolan...
Varför skulle vi det?
Vi befinner oss i Sverige, som är ett kristet land.
Jag skulle aldrig ens tänka tanken att be en skola i Iran
börja fira advent, varför skulle dom vilja det?
Det som dessutom gör mig så förbannad är
att detta sitter varenda familj och pratar om
vid sina köksbord,
men så fort det kommer upp till
diskussion i det öppna rummet,
då kryper den fega svensken in i
sitt hörn och tycker ingenting!
Inför adventsfirandet i skolan igen,
om hundra år vet inte barnen som
går i skolan i Sverige vilka de svenska högtiderna är!!
 
 
Ps: Den som försöker vinkla detta till att jag skulle på
någon sätt vara rasistisk eller ha
rasfientliga åsikter kan ju bara lägga ner,
och läsa texten en gång till! Ds
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar