tisdag 22 november 2011

Vem är jag? Och vart har jag gjort av mig själv?

Jag har hört att man kan bli litte virrig när
man är gravid, men nu börjar jag bli orolig.
För det första så längtar jag så intensivt efter julen.
Jag som typ hatat julen, har nu nästan dagligen
lyckorus för att julen närmar sig.
Går och klämmer på min nyinköpta
adventsstjärna, och tjuvlyssnar på julmusik när ingen hör.
Och dessutom tycker jag att det ska bli
härligt med en riktig vinter.
Om den nu behagar komma vill säga.
Jag som alltid har svurit långa ramsor
när snön börjat falla.
Jag som velat emmigrera varje morgon när
jag behövt skrapa rutan på bilen.
Helt plötsligt ser jag fram emot allt det här.
Men det värsta av allt.
Och jag hoppas det är övergående...
Vi var i St. Lars kyrkan i fredags med skolan.
Och jag tyckte det var... mysigt...
Då blev jag rädd...
Vem är jag?
Och vart har jag gjort av mig själv?
Kanske borde ringa en psykolog?
Men trots denna upplevelse
blir det inget dop, det är jag säker på.

Satt och bläddrade igenom Babyproffsens
katalog här på eftermiddagen.
Och hittade då en checklista på
allt som en bebis tydligen måste ha.
Om man ska hinna med att inhandla allt som verkar behövas
för att en bebis ska klara sig här i världen
så borde man ju har börjat samla på sig saker ungefär
samtidigt som man lärde sig gå.
Det är ju skitmycket saker man måste ha!!
Och de har verkligen tagit med allt,
Jag menar, visst har jag höga ambitioner för
att mitt barn ska vara jättesmart och
lära sig saker jättefort,
men jag är tveksam till om bestick och tallrik kommer
komma in i bilden på en gång...
Pottan kanske också går bort så där i början.
Kändes skönt att jag kunde stryka dopklänning
från listan iallafall.
En sak mindre att oroa sig för.




1 kommentar:

  1. Haha, sånna där listor är ju oftast bara för att de ska sälja så mycket som möjligt. Och så använder de blivande föräldrars svaghet att man vill ge sitt barn det bästa och därför inte kan låta bli.
    Man får helt enkelt skriva sin egen lista. Jag brukar fråga folk jag känner som har barn vad som kan behövas. Det räcker långt. Då får jag också konkreta svar som "en bra säng, en vagn, en babysitter (så bebisen kan titta på när man duschar) och ett skötbord." Resten får man.

    Fick också en skön kommentar att "lägg inga pengar på massa kläder till barnet, för det kommer folk köpa så det räcker i början. Däremot är det ingen jävel som ger en amningströjor, så det kan du lägga dina pengar på istället!"

    Känner igen den där jullängtan som du skriver om. Har aldrig längtat så mycket efter julen som nuuuu!!! Helt sjukt.

    SvaraRadera