onsdag 2 mars 2016

Stress och press

Var på öppna förskolan idag med en vän som uttryckte att hon var lite stressad över att potträna sin ettåriga son. Tydligen så är det nya rekommendationer från BVC att man ska börja potträna barnen vid ett års ålder!
Jag blev så jävla förbannad! Som om dagens föräldrar inte har tillräckligt med stress och massa grejer de ska leva upp till. Kom igen! Att potträna en ettåring kan knappast ge något om man inte använder sig av det där EC.
Varför är det sådan hets på att barnen ska bli torra?
Visst, det finns ett problem med att barn idag blir blöjfria väldigt sent, vid 4-5 års ålder, men då känns det mer vettigt att BVC börjar ligga på om potträningen vid 2 års ålder.
Herregud, hur ska man hinna handla ekologiskt, sortera bort alla plastleksaker, sy barnens kläder, springa på öppna förskolan, hålla kroppen i form, laga all mat från grunden OCH potträna barnen innan de ens lärt sig gå? Hoppas att de föräldrarna har mer tid än vad jag har för jag blir trött bara av att tänka på det.
Jag är glad om jag har båda barnen med mig innanför ytterdörren när dagen är slut, där ligger mitt fokus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar