tisdag 16 februari 2016

Sömnstörning deluxe!

Innan Tilde blev sjuk sov hon superbra. Hon somnade lätt på kvällen, själv och sov mer eller mindre hela nätterna.
Nu... Tar hur lång tid som helst att få henne att sova vid 19. Innan åt hon välling som mer eller mindre verkade som en drog på henne och hon somnade på en gång. Nu vägrar hon vällingen, vilket i och för sig är positivt, men hon kommer ju inte ner i varv!
Jag läser sagor, sjunger lugna visor och försöker stryka henne på ryggen, medan hon står längst ner i fotändan och gastar på Martin och Alfons som sitter ute i soffan...
I går kväll somnade hon visserligen ganska fort, men hon sov bara till 21 och levde rövare till 01.30... Härligt när man är ensam hemma.
Jag testade allt! Jag testade att lägga henne och gå ut, det tog hon som en direkt kränkning.
Jag satt bredvid sängen, då satt hon och tittade på mig och liksom väntade på att jag skulle dela med mig av alla spännande planer jag hade för natten.
Jag tog in henne till vår säng. Då roade hon sig med att utveckla sina kunskaper i att klä av sig. Så det slutade med en brottningsmatch och meningsskiljaktigheter angående huruvida vi skulle sova nakna eller inte.
Jag bar tillbaka henne och la mig på en madrass bredvid hennes säng. Då tog hon genast initiativet till en intensiv tittut-lek med spjälskyddet. 
Det hela slutade med att vi hamnade inne dubbelsängen, Tilde liggandes på min arm och jag "sjungandes" diverse vaggvisor. Att hon somnade av det fattar jag inte! Jag kan inte sjunga i vanliga fall och nu är jag jätte hes!
Men hur som så somnade hon till slut. Och då kunde inte jag somna för jag vågade inte röra mig av rädsla av att hon skulle vakna igen.
Och försökte jag flytta bort henne en bit kom hon dundrande tillbaka likt en tjurfäktningstjur och stångade in sin lilla men hårda skalle i ansiktet på mig! Inte ens när jag rullade ihop Martins täcke och la emellan oss var jag säker. Hon lyckades i sömnen hela tiden ta sig till mig och skulle ligga så nära så nära.
Och när jag tänker på det så har hon ju varit så nära i över en vecka medan hon var sjuk. Hon har sovit på oss hela tiden så hon har väl vant sig vid det. Ett helvete att vänja av henne med kan jag säga...
Barnen sov iallafall till 8 i morse. Jag vaknade 06.20 och kunde inte somna om så jag har varit lagom pigg idag. Martin har dessutom haft utbildning idag så jag hade ingen som kom hem och bytte av. Men efter lite frukost så kändes det lite bättre. Tack och liv verkar inte Tilde lida av någon sömnbrist för hon har varit på strålande humör hela dagen. Och även om det känns jäkligt provocerande så är jag glad, för en gnällig unge var det sista jag orkade med idag.
Är rätt nöjd med min insats som mor ändå idag. Efter Tildes middagslur så åkte vi till biblioteket och hängde där och käkade lite mellis. Alfons gillar böcker, jag gillar böcker och Tilde gillar att ställa till med ordentlig röra i bokhyllor så det var win win för alla!
Sen rev vi av storhandling med full avstämning på ICA och där och då hade det varit fullt möjligt att bryta ihop, men jag klarade det med.
I natt sover Martin hemma så jag kanske får sova lite mer i natt. Förhoppningsvis sover hon i natt, men ärligt, jag tror inte det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar