måndag 22 juni 2015

Djurliv

Nu är det dåligt med uppdatering här!

Funderar på om jag ska skriva ihop en förlossningsberättelse om Tildes entré till världen.
Är det någon som är intresserad av sånt?

Min lilla tå är hemskare än hemskast just nu.
Idag har jag fått lov att bita i det sura äpplet och börja med antibiotika.
Hoppas att det hjälper.
Har tagit ett fotbad ikväll och lyckats få bort massa död hud och gammalt var så det ser lite bättre ut.
Men det vill liksom inte läka, såret ligger öppet hela tiden.
Hoppas på antibiotikan!!

Idag har vi varit på Kungsbyn och tittat på djuren.
Men jag är jäkligt besviken!
Jag har tyckt att det är så mysigt med de "vanliga" bondgårdsdjuren som normalt går i hagar och inhängander.
Nu har de skaffat tre lemurer som satt uppflugna på ett element i ett helkaklat rum utan normalt dagsljus.
Jag fick ont i magen och tog med mig Alfons ut därifrån.
Det såg inte ut som att de mådde bra.

Det blev iallafall lunch och massa klappande av får och grisar!
Alfons var nöjd även om det mest spännande var att titta på bilar som backade ut på parkeringen...
Snacka om bilintresse!

På eftermiddagen när vi satt och käkade mellis dunsade det till på köksfönstret och sen hördes ett skri.
Förstod på en gång att det var en fågel och sprang ut på altanen.
Mycket riktigt, där låg en liten söt småfågel. Jag är kass på sorter.
Det satt alldeles stilla och andades jättefort och gjorde ingen ansats till att flyga fast jag var ända fram till den.
Så det var bara att plocka fram en låda och sätta ner den där.
Vet inte hur många fåglar jag satt i en låda i väntan på att chocken ska lägga sig, men aldrig har någon av fåglarna någonsin piggat på sig och kunnat flyga.
Många tycker att jag är hemsk som avlivar fåglarna, men jag anser att det är mer humant än att fågeln ska självdö eller bli tagen av en katt.
Jag menar, kan de inte flyga efter flera timmar så har de såna inre skador att de inte klarar sig.
En gång hade jag en snöskata i kattbur i två dagar innan jag tog den till veterinären och han fick avliva den.
Hur som helst så fick den sitta i lådan någon timme och när jag sedan öppnade lådan så tittade den på mig en stund och flög sedan lugnt iväg.
Alla grannar hörde förmodligen när jag ropade till Martin som var i garaget att "den flyger, den flyger", helt överentusiastisk, hoppandes upp och ner, pekandes upp i skyn...
Jättehäftig känsla!
Kändes bra när Alfons talade om för Martin ikväll att "mamma räddade fågeln!"
Lite plus på karmakontot iallafall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar