torsdag 10 januari 2013

Vad har jag gett mig in på?

Ikväll var jag på infoträff på Komvux, och nu har jag så ont i magen.
På en gång som jag slog mig ner
framför den vita tavlan och läraren
var det som att åka tidsmaskin mer än
10 år tillbaka i tiden...
Redan innan jag ens testat plugga
 infann sig känslan
av totalt misslyckande.
Den känslan jag avslutade med för över 10 år sedan,
när jag till slut bestämde mig för att hoppa av gymnasiet.
Det var som att plocka upp känslan rakt av igen...
Jag vet att det här kommer gå så mycket bättre
om jag tror på mig själv,
men det är skitsvårt när den enda erfarenheten
man har av att studera är just misslyckande.
Samtidigt så vill jag ju så gärna det här!
När läraren började prata om att vi ska läsa
om språkets historia och argumentation
så känner jag att det ska bli jättespännande,
för det är sådana nördiga saker jag går runt
och funderar över i det vardagliga livet.
Typ: "Varför heter det så?"
Och: "Vem har betsämt att det ska heta så?"
Eller "Undrar om det här härstammar från latin?"
Och argumentation är typ mitt mellannamn...
Måste på något sätt släppa
den här negativa bilden av mig själv...
Och intala mig själv att det kommer gå jättebra...
 
"Det kommer att gå jättebra att plugga in
ett helt ämne på 10 veckor,
och jobba måndag till onsdag,
och vara mammaledig torsdag och fredag!!"
 
Jag är ledsen, men är du inte arbetskamrat,
sambo eller son till mig så kommer vi nog
inte ses på ett tag!!

2 kommentarer:

  1. Åh, jobbiga tankar att brottas med!!
    Men Jag tror det kommer gå så bra!!!

    Du är inte längre samma person som du var för 10 årsen, du har ett större förråd av resurser nu, du har redan gjort massa saker som du antagligen inte kunnat fixa för 10 årsen (kanske du kan skriva en lista på sånna saker så kan det ge dig lite pepp). När du gick gymnasiet var du tonåring, en enormt jobbig period i livet för de flesta, då man har så mycket att brottas med och fullt med fokus att försöka hitta sig själv och det här med att inse att man snart är vuxen. Plus att man typ delvis är barn inuti...


    . Även om du inte fixar provet så är det inte jordens undergång, man kan göra omprov. :)

    SvaraRadera
  2. Det kommer gå hur bra som helst, för du är ju grym!!!!

    SvaraRadera