måndag 16 juli 2012

Den svenska sjukvården del 2

Man slutar aldrig att förvånas
över den svenska sjukvården.
Imorse ringde jag till min husläkare.
Kvinnan in andra änden tyckte att
jag skulle åka till akuten med min fot,
eftersom de ändå inte hade några tider idag.
Efter några timmars övervägning,
hurvida jag hade någon lust att sitta
på akuten hela dagen,
bestämde jag mig för att ringa upp
husläkaren igen och be om en tid någon
dag den här veckan.
Då fick jag prata med en ny kvinna
som uppmanade mig att ringa
tillbaka imorgon bitti,
för då skulle de släppa nya akuttider...
Kändes lite som att jag pratade med
resebyrån och att det var
sista-minuten resor vi pratade om.
Jag frågade om jag inte kunde få boka upp
mig på en akuttid till imorgon redan idag.
Men det tyckte hon att jag borde förstå
att det gick abslolut inte!
"Tänk om alla människor skulle ringa
dagen innan för att få en akuttid?!"
Jo, det är väl det som kallas framförhållning,
men hej, vad vet jag?
Till slut så tog jag med mig mamma
och åkte upp till akuten,
där jag fick veta att min fot
inte var något särskilt akut,
utan vart hänvisad till husläkaren...

Eftersom husläkarmottagningen
ligger vägg i vägg
med akuten så gick vi dit
och tänkte att vi kanske kan få dem
att sätta upp mig på en tid till imorgon iallafall...
Då visar det sig att de har
DROP IN
på husläkarmottagningen...
Vad fint att de upplyste mig om det på telefon!
Tog ett nummer och satte mig och vänta.
Efter 40 minuter och en fikapaus alá Landstinget
fick jag komma in.
Beskrev mina problem med foten
varpå kvinnan bakom skrivbordet säger:
"Tyvärr kan ju inte jag varken titta på foten,
eller göra något då vi inte har någon läkare här..."

Och....ni....har....drop....in....för....att?...

Istället vart jag vidarebefodrad till 1177.
Kvinnan: "Ring 1177 och be dem boka in dig på jourakuten ikväll."
Jag: "Vart ligger jourakuten?"
Kvinnan: "Här."
.........
Jag: "Ska jag ringa till 1177 för att de ska boka in mig h-ä-r?"
Kvinnan: "Ja."
Det svenska vårdsystemet är ungeför lika logiskt
som pytagoras sats är för mig...

Jag satt och väntade på att få komma in i typ en timme,
på 45 nanosekunder var jag ute ur rummet igen.

Ringde 1177.
Förklarade mitt problem med foten.
Telefonisten: "Är det en skelettskada?"
Tänkte för mig själv att det här med att vara läkare
verkar ju inte vara så förbannat svårt,
vem som helst kan ju sätta diagnos.
Nu körde de tydligen med självdiagnostik igen!
Jag: "Alltså, det har ju inte jag en aning om."
Telefonisten: "Tror du att det är en muskelskada då?"
Och jag har ju så mycket mer koll på
muskelskador än skelettskador,
så varför frågade du inte om det på en gång!
Telefonisten: "För om det är en skelettskada så
är det ingen idé att jag bokar in dig.
För läkaren har bara 15 minuter på sig per patient."
Jag: "Jo, men då är det nog en muskelskada ska du se!"

Har fått en tid 18.30
och tro mig,
jag kommer förvalta mina 15 minuter väl!


2 kommentarer:

  1. Alltså jag är inte förvånad men HERREGUD..... Det finns ingen logik, det finns ingen rättvisa. Sist jag hade med läkaren att göra var i februari när jag fick magkatarr och inte kunde äta, inte jobba, ingenting, jag mådde såååå illa och hade såååå ont. Det var också en massa olika samtal till olika människor. Sen försökte de ge mig en tid 16 dagar fram i tiden. Fint, skulle de vänta tills jag svälte ihjäl, eller? Tjatade till mig en tid på jourakuten jag med. Det var världens kortaste besök. Han sa det jag redan visste och ordinerade mig piller jag redan åt. Fett värt 230 spänn.

    SvaraRadera
  2. Fick du betala en massa pengar också? Jocke hade riktigt ont i halsen i ett par dagar i vintras och det gjorde så ont att han ringde 1177. När han förklarat hur han hade ont och att det gjorde ont och kändes som en svullnad i halsen så säger den han pratar med att hon tror det är en halsböld som är vanligt att män kan få och den är jättefarlig! Han får en akutläkartid och vi åker till sjukan och efter tio minuters prover så var det absolut inget fel på honom. De skickade hem honom och tyckte han skulle dricka mycket varmt och kallt och ta lite halstabletter. På detta fick han betala typ 270 kr.

    SvaraRadera