måndag 5 mars 2012

Jag ammar inte!

Nu börjar jag acceptera att jag inte ammar mitt barn.
Jag har känt mig som världens sämsta mamma.
Det funkar helt enkelt inte för mig att amma.
Varken fysiskt att psykiskt.
Men ända sedan jag vart gravid och gått
på föräldrautbildning, läst böcker och pratat med
personer inom vården
så har jag blivit helt hjärntvättad med
att man måste amma sitt barn!
Ibland har det nästan låtit som att
mitt barn aldrig kommer förlåta mig om jag inte ammar.
Jag pumpar ur mjök för tillfälllet,
så han får i sig den där superviktiga mjölken
som har tydligen inte heller kan överleva utan
enligt de flesta inom barnavården.
Själv är jag helt övertygad om att han klarar sig utan,
men jag har sagt att jag ger det en månad.
Sen kommer lilla Alfons "bara" få ersättning.
Så det gäller väl att jag tar tillvara på
den här tiden,
för så fort han kan prata kommer han väl
förmodligen skälla ut mig efter noter
för att jag inte ammade honom...
Han kommer säkert må jättedåligt
av att ha en lugn och harmonisk
mamma som faktiskt njuter av de stunder
som hon matar sin lilla son med flaska.
Nej, han gillade nog bättre när jag satt och grät
med honom i famnen för att det gjorde
så in i helvete ont!
Allvarligt talat tycker jag att men borde
göra en uppdatering bland barnmorskor
och liknande.
Det bästa mottagandet jag fått
var nog när jag ringde gråtandes till
BB för att rådfråga om hur jag
kunde sluta amma och gå
över på ersättning.
Då svarar damen:
"Bara så du vet, ditt barn kommer få JÄTTEONT i magen!!"
Nej, nu struntar jag och Alfons i vad alla gamla
tanter tycker.
Nu ska vi ha en alldeles underbar mysstund
bara han och jag och flaskan förstås!!

1 kommentar:

  1. Hallå!
    Jag ammade aldrig Olivia utan hon fick mjölkersättning från dag två ungefär. Pumpen funkade inte för mig så jag skippade det också och satsade på mjölkersättning. Det bästa beslutet jag tog tror jag och jag var livrädd för bemötandet, jag skämdes också och mådde skitdåligt. När jag bestämde mig på bb så var jag så orolig över hur det skulle tas emot - jag hade tur för barnmorskan satte sig ner, tog mig i handen och sade att jag var väldigt modig som vågat ta ett sånt beslut.
    Ett år har snart gått sen vi bestämde oss för att ge ersättning och Olivia har haft problem med magen EN gång, hon bajsade inte på några dagar och fick ont i magen, vi fick tips om att blanda i lite laktulos i flaskan, det funkade superbra. :)
    Du har gjort det som är rätt för dig och ditt barn, det är det enda som spelar någon roll.

    //Evelina (som är ihop med Ulrik Å, vi har träffats som hastigast. Grattis till Alfons!)

    SvaraRadera