måndag 25 juni 2012

Bokstavsoordning?!

Har precis tittat på TV4 nyheterna
om en stackars man som blivit av med
sitt jobb som lokförare pga
att han har Asbergers syndrom.
Han har kört lok i typ 30 år eller nåt,
men plötsligt så beslutar
transportstyrelsen att han inte är lämplig
att framföra tåg.
Enbart för att han råkar ha ett handikapp.
Ett handikapp som tydligen inte
satt några hinder under alla år han kört.
Är inte det diskriminering så vet jag inte vad som är det...
För några år sedan var det något
ljushuvud till politiker som
lade ett lagförslag om att personer
med neuropsykiatriska handikapp,
typ DAMP, ADD, ADHD, Autism, Asberger
inte ska få ha/ta körkort.
Men en alkolist kan köra rattfull,
bli av med körkortet och sedan få tillbaka det...
Lite vridet tycker jag.
Jag tycker isåfall att man borde göra
en psykologisk utvärdering på a-l-l-a
som ska ta körkort.
Och i ärlighetens namn skulle det nog inte bli
många körkort utfärdade.
Nu vet jag vad ni tänker...
"Men alla dina parkeringsskador då?"
Och jag kan för det första säga att i den här
kommunen har vi väldigt aggresiva
lyktstolpar och betongsuggor,
och för det andra är det ett väl
förvaltat släktdrag att köra in i saker!
Jag har tillexempel a-l-d-r-i-g
krockat med ett annat fordon.
Eller, jo, men det var faktiskt inte mitt fel.
Han backade in i mig...
Och det är faktiskt sant!
Och den gången jag hängde upp en Jeep
på en garagevägg tror jag inte heller
har något med min diagnos att göra.
Och för er "nyanlända" som precis börjat läsa bloggen:
Ja, jag är ett bokstavsbarn.
Fast jag har aldrig gillat det ordet,
jag är ju lixom inget barn.
Bokstavsvuxen... Ja, det låter mycket bättre!
När jag var 18 och köpte en lott
i utredningslotteriet fick jag diagnosen
ADD.
Det är som ADHD fast utan H:et,
som står för hyperaktivitet.
Fast jag är ganska hyperaktiv,
fast i huvudet lixom.
Det är inte jag, utan tankarna
som far runt som studsbollar.
Ibland känns det som jag deltar
i en dålig organiserad pingisturnering.
Lite som en rundpingisturnering,
med bara en anmäld!
Men detta är något som
 de flesta inte märker av.
Och jag är väldigt lite övertygad om
att min diagnos överhuvudtaget
påverkar min insats i trafiken...
För det borde ju rimligtvis krävas mer
tankeverksamhet när man klarar
av en knivig situation på motorvägen
i 120 blås,
än det krävs för att ta sig r-u-n-t en betongsugga.
Och det är ju lite där mitt problem har legat,
att i-n-t-e köra på lågt liggande, döda ting!
Jag vet inte om det är någon
som lagt märke till att Martin inte satt
på någon dyrare variant av fälgar på bilen.
Jag ser ett samband med att det är
jag som kör bilen hela dagarna,
men jag är inte säker...
Och den här stackars mannen som nu vart
av med sitt jobb...
Hoppas för hela NPF Sverige att
han får rätt i rätten!

1 kommentar:

  1. Bra skrivet... HEMSKT det där med lokföraren, fy FAN vilket dåligt jävla beslut de tog!! Vad hände med allt han gjort tidigare, gills inte det eller? Fy fan...

    Jag tror mer jag har ADD än ADHD, känner mig inte heller så hyper... jag skulle ju lätt kunna sova i en hel vecka.. gå i ide lixom. Mer hyper i hjärnan.. precis som du skrev!

    SvaraRadera